Friday 15 June 2012

Jealousy?

It can either be a good or even a bad thing.

Good because....
Bila ada orang jealous, isn't that obvious yang orang tu sangat2 la prihatin and ambik kisah dengan orang satu lagi tu? Samada orang tu kisah dengan niat yang baik atau kurang baik. Kadang2 girlfriend ne sikit2 jealous bila si boyfriend bertegur sapa dengan perempuan lain. Lepas tu merajuk sampai x mau makan. See? Nampak kan betapa carenya girlfriend terhadap boyfriend. Orang cakap, cemburu tanda sayang. Marah pun tanda sayang. And bila si dia jealous, kita boleh tau la yang si dia ada this some kind of feeling towards us kan? Habis, takkan la jealous tanpa sebab kan?

Ada pula yang jealous tanpa niat jahat seperti kita jealous bila tengok hubungan couple yang sweet and romantic. Masa Awal and Scha kawin, all the girls went crazy. Mana tidak? Awal and Scha sangat sweet. Lebih2 lagi bila Awal nyanyi lagu Anuar Zain and dedicated it to Scha. Even I sendiri pun tepaku jealous. Jealous sebab kita pun mau merasa benda macam tu kan? Yang baiknya, that kind of jealousy wont bring any harm to anyone.

And its bad because....
It brings u harm! Oh obviously. Like I said earlier, girlfriend jealous bila boyfriend bertegur sapa dengan perempuan lain. Tapi, benda tu boleh bawa padah bila girlfriend decide nak buat something dengan harapan konon2 nak tunjuk terer dekat perempuan tu yang she deserve the man better. Last2, apa yang dapat? Perang besar. Mulalah spread rumours dengan kaum kerabat cakap yang bukan2 pasal perempuan satu lagi. Let me tell you. Perempuan kalau gaduh, x payah main tumbuk bagai. Perang mulut pun sudah cukup hebat.  Perempuan kalau gaduh ne macam x pandai ada penghujung. Teruk sungguh. Mana tidak. Orang cakap, action speaks louder than words.Dont you think?

Satu lagi orang ni jealous bila orang lain ada benda lebih hebat dari dia. Bak kata orang, x boleh la kalau nak kalah dengan orang lain. Everything pun kena up to date. Dari baju, bags, kasut, gadgets. U name it. Semua la. Ahhh I've been there. Kadang2 kita sekadar nak share few things dengan orang pun salah. Ada pula orang salah anggap and cakap kita show off. Erkkk atau orang tu yang jealous? Ehh takde makna la u guys mau jealous dengan I. Lainlah kalau anak datuk kan? Huhu! Tapi if anak datuk sekalipun, bukan semua sombong mau show off kan? Ada juga yg humble. Kita yang perasaan sendiri sangka buruk dengan orang.

Apa yang I dapat conclude, jealousy ne more to girls la sebenarnya. Well, I bukan la nak tunjuk yang perempuan ne lemah sangat. Its just that, perempuan ne special tau. Hati and perasaan jauh lebih sensitive compared to the guys. So apa pun, kadang2 kita ne x sedar dengan apa kita buat. Apa kita rasa. Kadang2 kita senang bersangka buruk dengan orang. Lumrah manusia.

No comments:

Post a Comment